Frederichsen Sport & Promotion blev etableret som team tilbage i 1997 af Børge Frederichsen sammen med sønnerne Steen og Alex. Steen forsatte i 1997 som i årene inden i Karting sporten mens Alex tog springet til Formel Ford i et familiedrevet team.
Debuten på Jyllandsringen i 1997 blev en sæson som var præget at mange tekniske problemer og kan vist bedst kategoriseres som et læreår. Året efter blev en nyere bil blev indkøbt til Alex og den ældre overladt til Steen som også skiftede til Formel Ford. Alex vandt det danske og nordiske mesterskab for juniorkørere. Brødrene forsætte i 1999 med 2. og 4. pladser i danske mesterskab.
I år 2000 må familien sande at motorsport kan være en dyr sport og Alex stopper derfor den aktive karriere og forsætter på sidelinjen. Det bliver en lang årrække med meget forskellige opgave inden for motorsport, de første par som mekaniker og senere som teamchef for Team Witch Craft med samlet 3 danske mesterskaber på 3 år fra 2000 til 2002. Alex forsætte som engineer et enkelt år hos Team Aarhus Racing i 2003 inden han drog videre til DTC, først som teamchef hos Connection Racing og senere Hartmann Honda Racing.
Sideløbende med engagementet i motorsporten har Alex gennemført den tekniske officersuddannelse i Flyvevåbnet og blev efterfølgende udsendt til Irak i foråret 2007. Der blev derfor til en kortere pause, men allerede om efteråret var Alex tilbage på banerne sammen med den, dengang, nystartede danske racerbilsfabrik; Aquila. Årerne efter blev det til mange blandede opgaver hos Aquila alt fra produktion over planlægning til testkørsel og løb, dette blev også startskuddet til ”genoplivningen” af Frederichsen Sport & Promotion (FSP) hvor den første kører under det genopstandne navn var Christina Nielsen som i 2010 deltog i både den danske Formel Ford serie, men også deltog i en række løb i udlandet.
I 2012 begyndte FSP et samarbejde med RS Competition som i en årrække havde haft et stort karting team men ønskede en ”Formel Ford” overbygning til deres karting team. Samarbejdet varede i 3 sæsoner inden RS Competion ønskede at forsætte i den tyske Formel 4 serie.
Til sæsonen 2015 startede en ny klasse i Danmark Supertourisme, FSP var med på gridden med 2 biler samtidigt med at engagementet forsatte i Formel Ford, med en enkelt bil som blev til 2 inden året var omme. 2016 forsatte både i Supertourisme og Formel Ford, og med en absolut suveræn sæson i Formel Ford hvor FSP med de 2 kørere scorede hele 18 sejre i 21 løb.
Til 2017 sæsonen vende fokus alene imod formel klasserne igen, med introduktionen af Formel 4. Det bliv til i alt 4 biler fordelt på 3 F5 (tidligere Formel Ford) og en enkelt F4. Sæsonen blev den mest succesfulde nogensinde, med sejre i samtlige 21 F5 løb og 51 podieplaceringer ud af 63 i F5.
Sæsonerne 2018 til 2020 blev det til et mere eller mindre rent F4 team med 2-3 biler, med enkelte afstikkere til DEC og historiske formelbiler. Til sæsonen 2021 overtog FSP også promotoraftalen på Formel 4 og står dermed også for salget af reservedele og den generelle planlægning af serien.
Det er siden Alex startede i banesporten i 1997 blevet til i alt 10 danske mesterskaber med Alex enten som kører, mekaniker eller teamchef.